میراث تولستوی در کریدور غیرممکن‌ ها


میراث تولستوی در کریدور غیرممکن‌ ها



میراث تولستوی در کریدور غیرممکن‌ ها

وزیر اسبق فرهنگ روسیه از جذابیت های فرهنگی امروز روسیه می گوید و در عین حال به این مسئله اذعان دارد که کشورش میراث دار خوبی برای فرهنگ و به ویژه ادبیات غنی اون نبوده هست.

 

 
میراث تولستوی در کریدور غیرممکن­‌ها
.
كارنامه سرای اهل قلم در سال 88

«میخاییل شوید کوی»، وزیر اسبق فرهنگ روسیه در فرمودگویی با شورای امور بین الملل روسیه از جذابیت های فرهنگی امروز روسیه می گوید و در عین حال به این مسئله اذعان می کند که کشورش میراث دار خوبی برای فرهنگ و به ویژه ادبیات غنی اون نبوده هست.
متن این فرمودگو در ادامه از نظر می گذرد:.
درگذشت محمدرضا جلالی نائینی

* به نظر شما جذابیت های روسیه از بُعد فرهنگی در دنیای امروز چیست؟ .
پرفروش‌ترین كتاب‌های آمازون/ نامزدهای جایزه كتاب‌های پلیسی فرانسه

۳۰ سال هست که این سوال در ذهن من لانه کرده و مرا آزار می ‌دهد.
دقیقاً ۳۰ سال هست که به ترویج فرهنگ روسی در خارج از کشور و عکس اون مشغولم.
از یک طرف خواسته‌ های دنیای غرب کاملاً روشن هست: هنرهای قابل اجرا و بیش از همه موسیقی.
باوجود اینکه روسیه در بسیاری از مسابقات مقام کسب نمی ‌کند، اما از هنری حیرت‌ انگیز و مکتب موسیقی غنی برخورداریم.
با این وجود، مشکلاتی وجود دارند.
امروز در چین ۵۰ میلیون نفر پیانو می‌ نوازند.
در اصل اگر ۵۰ میلیون نفر در چین مشغول یادگیری نواختن پیانو باشند، در کشور ما باید ۵ میلیون نفر پیانو یاد بگیرند، اما آمار واقعی حاکی از ۵۰۰ هزار نفر محصل این رشته هست.
برای اجرای یک گروه ارکستر سمفونیک روی سِن، باید هر ساله ۱۰ هزار کودک وارد مدرسه موسیقی بشوند و این فقط برای یک گروه ارکستر هست..
کارگاه

این موضوع برای من یک دغدغه هست: من معتقدم که اونچه امروز باید حفظ و نگهداری شود، تحصیلات در بخش هنر هست.
امت ما از نظر هنر به طور عمومی چندان رشد نکرده ‌اند و کیفیت هنر روند نزولی دارد.
امت به هنر رایج و از جمله کلاسیک رایج علاقه دارند.
در خارج از کشور به باله روسیه، باله «بالشوی تئاتر»، «مارینسکی»، «نووسیبیرسک» و «کراسنویارسک» علاقه دارند.
طبیعی هست که اپرای روسی و موسیقی کلاسیک روسیه را می‌ خواهند.
در حقیقت این موارد کارت ویزیت هنر ماست.
والری گِریگی یِف و تئاتر ماریینسکی نشان داده ‌اند که توانایی رقابت با اپرا و باله بالشوی تئاتر را دارند.
این دو مرکز نمایشی در فهرست بهترین مراکز اجرای اپرا در سطح دنیا برنامه دارند..
اسامی میهمانان خارجی نخستین همایش شاعران ایران و جهان

ارکستر سمفونیک، ارکستر فیلارمونی لنینگراد، ارکستر سمفونیک بزرگ روسیه به نام یوروفسکی، ارکستر ماریینسکی و سایرین نیز در دنیا علاقه ‌مندان زیادی دارند.
نمایشگاه ‌های موزه ‌های بزرگ از قبیل آرمیتاژ، روسکی موزه، موزه پوشکین و ترتیکوف همیشه با هستقبال روبرو می ‌شوند.
نمایش آثار تولستوی و چخوف و سپس اونها پوشکین و گوگول همیشه با اقبال خوبی روبرو بوده و هست.
ما کارنامه خوبی داریم، اما همیشه دغدغه اصلی ما بالابردن جایگاه هنر و ادبیات معاصر بوده هست..
برترین حافظ شعر فارسی معرفی می‌شود

درباره سینما باید بگویم که من هم همچون بسیاری دیگر معتقدم سینمای روسیه به خاطر قالب روسی اون جذاب هست و نه به خاطر هستفاده از موضوعات هالیوودی.
حتی با هالیوود رقابت می‌ کند: فیلم «بچه‌ های شاد» اثر الکساندروف، «سیرک» یا «جنگ برای دفاع از سواستوپول» فیلم ‌های قابل رقابتی هستند.
متاسفانه تماشاچیان امروز با سینمای آمریکایی بالا آمده ‌اند و غیر از اون را نمی ‌پذیرند..
کارگاه‌‌های تخصصی

من طرفدار این هستم که روسیه را در خارج از کشور معرفی کنیم، خطوط جدید اون را به دنیا بشناسانیم.
ما حافظان خطوط فکری مشخصی هستیم، ارزش‌ های ما و اروپاییان با هم تلاقی دارند و در برخی مسائل از هم جدا می‌ شوند.
روسیه به اعتقاد من یک کشور اروپایی هست که خطوط فکری‌ اش را بر ارزش ‌های عمومی مسیحیت بنیان نهاده هست.
در ۲۵۰ سال گذشته تلاش ما در همین راستا بوده و نفی اون احمقانه به نظر می‌ رسد.
عبارت «مسکو روم سوم هست و سپس اون نیست» حاکی از این حقیقت هست که ما بخشی از اروپا و در عین حال بخش مهمی از اون هستیم..
همایش مثنوی شناسی/انتخاب مقالات برتر در حوزه ادبیات فانتزی و علمی-تخیلی

* آیا می ‌توان فرمود که ادبیات و سنت قوی تئاتر روسیه تداوم دارند؟ .

همکاران من از آژانس چاپ و نشر روسیه سیاست‌ های فعالی را برای بالابردن جایگاه نویسندگان امروز روسیه در جشنواره‌ های بزرگ، نمایشگاه ‌های کتاب و این دست برنامه ‌ها انجام می ‌دهند.
ادبیات روسیه تنها ۲ % گردش کتاب در دنیا را به خود اختصاص می ‌دهد و بخش اعظم اون به ادبیات کلاسیک مربوط می‌ شود.
امروز ما بیش از بیست نویسنده واقعی در بخش ادبیات معاصر داریم که باید اونها را به جامعه جهانی بشناسانیم..

ما باید یک مسئله ساده را درک کنیم: سنت برای جذابیت کافی نیست، نیاز به توسعه هست.
ما تصور می‌ کنیم که میراث‌ داران برجسته تولستوی و داستایفسکی هستیم.
اما اینطور نیست.
ما وارثان خوبی برای اونها نبوده ‌ایم و خیلی چیزها را فراموش کرده ‌ایم.
ما باید به تمام سنت‌ های هنر روسیه احترام بگذاریم.
وقتی صحبت از هنر معاصر به میان می‌ آید، ما باید روسیه را به عنوان یک کشور در حال توسعه ببینیم.
ما فقط کشور تولستوی و داستایفسکی نیستیم و نباید چنین موضعی داشته باشیم..

درست هست که در کشور ما اوندره روبلیوف (شمایل نویس قرن ۱۴)، دیونیسی (شمایل نویس قرن ۱۵) و غیره زندگی کرده ‌اند، اما باید نگاهمان به آینده باشد.
نباید نگاهمان را به گذشته بدوزیم، چرا که آینده مهمتر هست..

* آیا فرهنگ باید برای همه در دسترس باشد؟ امروز در روسیه برای بازدید از برنامه‌ های فرهنگی در روزهای تعطیل باید پول پرداخت کرد.
.

متاسفانه، این از فقر ماست.
وقتی که سال ۲۰۰۸ بحران اقتصادی رخ داد، به اصرار نیکلای سارکوزی، دولت فرانسه تدبیری اتخاذ کرد که سن بازدید رایگان از موزه ‌ها را بالاتر ببرند.
فرانسوی‌ ها به خوبی متوجه بودند که به زودی بیکاری در بین جوانان شایع می‌ شود و دولت باید فکری برای اون بکند.
موزه‌ ها قیمت بلیت ها را بالا می ‌برند، چون نیاز به پول دارند.
علاوه بر این، امروز سیاست سختگیرانه‌ ای رواج یافته و معیار سنجش فعالیت مدیر موزه، سطح درآمد موزه هست.
این سیاست در همه جا قابل اجرا نیست.
زیرا همه موزه ‌ها بازدیدنماينده زیاد ندارند..

من فکر می‌ کنم که سیاست‌ های اجتماعی حکومت باید در جهت نزدیک کردن هرچه بیشتر امت با فرهنگ باشد.
در قانون پايه ی ما نوشته شده که روسیه یک حکومت اجتماعی هست، زیرا بسیاری از برنامه ‌ها به صورت رایگان انجام می‌ شوند.
امروز ما با کمبود بودجه تئاتر، موزه و ارکسترها روبرو هستیم که باید به نوعی خود را نجات دهند.
علاوه بر بحث مالی، بحث فهم و درک از موضوع هم وجود دارد.
امروز قدرت درک افراد پایین آمده، زبان افت کرده، کدهای فرهنگی در حال تغییر هستند.
کیفیت فرهنگ تا حد زیادی به قدرت درک امت بستگی دارد و در این میان رسانه‌ های گروهی نقش بسیار مهمی دارند..

* آیا من درست متوجه شده ‌ام که امروز علاقه امت به نمایشگاه‌ها بیشتر شده هست؟ نمایشگاه نقاشی والنتین سیروف در مسکو یا کلیپ پرسر و صدای ونگوک با هستقبال زیادی روبرو شدند.
من تصور می ‌کنم که علاقه امت به نمایشگاه بیشتر شده، اما سواد فرهنگی امت پایین‌تر آمده هست.
.

مشکل سواد فرهنگی امت ارتباط مستقیمی با تحصیلات در مدارس دارد.
من معتقدم که مدارس ما تا حد زیادی غیرانسانی شده ‌اند.
مدارس دیگر کودکان را برای زندگی، هنر و فرهنگ آماده نمی ‌نمايند، بلکه اونها را برای امتحان نهایی در پایان دوره تحصیلات عمومی آماده می‌ نمايند.
این دو مساله متفاوت هست..

* خیلی‌ ها معتقدند که اینترنت مانع از رشد برنامه ‌های تلویزیونی و مطبوعات می‌ شود.
آیا شما با این نظر موافق هستید؟
.

خیر، اصلاً.
دلایل زیادی هم دارم.
اولاً، تلویزیون چیست؟ وسیله ‌ای برای پخش یک سری برنامه که قدیمی‌تر از اینترنت هست.
اما رسانه‌ های چاپی در کشورهای مختلف تفاوت دارند.
نمی‌ توان فرمود که در ژاپن اینترنت بد هست، اما ژاپنی ‌ها به کتاب و روزنامه علاقه دارند و تیراژ روزنامه پایین نمی ‌آید.
ژاپنی‌ها ملتی هستند که بین سنت و مدرنیته توازن بربرنامه می‌ نمايند.
کاغذ گرما دارد، بی‌ دلیل نیست که روانشناسان توصیه می‌ نمايند قبل از خواب کتاب الکترونیکی نخوانیم، زیرا خواب را بر هم می‌زند، اما کتاب کاغذی اینطور نیست..

. منبع: مهر

نظرات کاربران

80 out of 100 based on 60 user ratings 710 reviews